sebarang penerbitan karya immukmin daripada blog http://coretanhambamu-immukmin.blogspot.com tanpa kebenaran adalah salah sama sekali. tindakan akan di ambil kepada sesiapa yang melakukannya.
meniti-niti cahaMu~episod 2~

didalam bilik...masih terdengar bacaan ayat2 Allah dari idaham....zurina...itulah nama yg diberi oleh ibu bapanya...dunia dia sudah berubah kepada dunia tomboy sejak dibangku sekolah lagi...... zul melayari setiap bait2 ayat2 Allah itu.... dia mmikirkan dirinya...dan keluarga... ttp sedikit pun tiada perasaan insaf..baginya....dunia nya kini adalah dunia yg terindah..dan tiada siapa yg boleh menghalang...

pagi2 lagi idaham dan mmengejutkan akaknya..

"kak ina...kak ina...bagun solat subuh.."

ttp zuurina buat indah tak indah....dia sudah tahu rutin seharian adiknya....jam tempat menunjukan pukul 700 pg.. zurina memalaskan diri bangun dan mandi...pada waktu ini..idaham sudah tiada dirumah..ibunya pula sdg sibuk mengemas rumah... sunyi sahaja rumah....

setelah mandi...zurina mempersiapkan diri....walaupun dia berpakaian seperti lelaki tp...jam untuk dia sipakan diri seperti seong perempuan.. mane taknya...dia terpaksa mengambil hampir 15 minit untuk memakai bengkung...supaya dirinya kelihatan seperti seorng lelaki.... setelah itu...dia bertolak ke tempat kerja menaiki motosikal RX-Z... motosikal dibeli oleh seorang perempuan yg ayahnyanya berpagkat datok yg pernah berpasangan dgn dia pada sewaktu masa dahulu. tp kini perempuan itu..telah mati!!! mati!!!...... mati!!!!!.... tiada tinggal satu pun bukti kemana perempuan itu...yg zurina tahu perempuan itu sudah lama mati!!!... hampir satu tahun polis menyiasat kematian anak datuk itu..malah zurina juga telah direman hampir 6 bulan untuk disoal sisat...ttp....tidak mendaptkan sebarang bukti yg zurina terlibat dalam kes kehilangan intan anak datok tersebut...

ttp bagi zurina cerita itu sudah lama berlalu..ia hanya tinggal kenangan.....

sampai sahaja dipejabat...encik Mazlan memanggil zurina..

"zul kau pergi hantar dokemen ini di pejabat kontrakter encik izzat.."

"bos..saya baru sahaja sampai...lepak2 lah dulu....minum2 dulu...."

zurina memberi alasan.... zurina antara pekerja contoh..amanah dan menghantar segala2 barang yg diamanh tepat pada waktu dan kehendak pelanggan...

"encik izzat mahukan sekarang....katanya... dia perlu mengambil dokemen untuk mendapat tender baru di subang jaya..dokumen ini amat penting untuk menjayakan projek mega ini.."

"yelah2....bos...kasi lah rm2..nak g..makan roti canai sekeping...air kopi segelas..apasalahnya..tak breakfast g nih...."

lagak sempoinya..membuatkan encik Mazlin tergelak..kecik..

"nah ambik rm5..ni pergi buat belanja..jgn lupa hantar dokumen ini sekali...ok??"

"baik bos....ni semangt nak wat keje nih...hohohohohh"

zurina terus keluar dari pejabat dan dalam perjalanan ke pejabat encik izzat dia telah menyinggah sebuah kedai mamak...semasa otw nak ke kedai itu..dokumen yg diberi oleh encik mazlan telah tercicir....jatuh keluar dari bag sandangnya kerana membawa motor terlalu laju dan tidak sedar...

zurina melantak roti canai dan air kopi...dgn lahap kerana kesuntukan masa...dan terus menuju ke syarikat kontrakter encik izzat...

setibanya dia syarikat encik izzat...

di ketuk pintu bilik encik izzat tp tidak berjawab...di ketuk lagi...tp tidak berjawab...disebabkan dirinya yg teralalu sempoi...dia masuk bergitu sahaja kebilik encik izzat...dia lihat..encik izzat sedang...solat...sunat...mungkin solat sunat..duha......dia keluar semula pada bilik itu..kerana begitu malu dgn tingkahlaku nya sendiri....

dia menuggu bebrapa minit...tiba2 encik izzat keluar dari biliknya.....

"minta maaf...cik...."

"zul....."

"mintak maaf cik zul kerana membuat awak tertunggu2....encik Mazlan ada menelefon saya tadi mengatakan yg awak akan menghantar dokumen itu kepada saya.."

"ini dokumennya,.."

zurina mengeluarkan dari bang sandagnya..ttp....tiada..dia membelek2 beberapa kali...ttp tiada ...dia dah mula gelabah..

"encik izzat minta maaf...em..e..m..dokumen itu ..mungkin saya tinggalkan di kedai makan tadi.."

encik izzat kelihatan begang..agak marah kerana dokumen itu penting...tapi nada suarany ttp tenang..

"ah..astghfirullhalzaim3x...awak pergi cari sekarang...saya tunggu...."

sabar encik izzat..walaupun dia mugkin marah ttp disabar..kerana dia tahu marah itu adalah sifat syaitan..

encik izzat adalah seorang lelaki yg warak ..malah didahinya..terukur...dua tanda hitam...pasti seorang yg alim dalam beribadtanya...seorang yg sanabr..ramai yang suka bekerja dibawahnya..

zurina gelabah keluar dari pejabar itu....mencari dimana dokumen itua...dia berasa lega kerana tidka dimarah..jika encik mazlan tahu..pasti dia telah dimaki hamun... semasa kelauar darii pejabat..tiba2..dia ternampak seorang perempuan yg dia lihat di kelab malam baru2 ini..prempuan yg disuruh olrh kawannya tomboinya unutk dipikat..membawa dokumen yg betul2 kepunyaan encik izzat... dia dgn marah mendekati perempuan itu..

"asal kau curi dokumen aku ah!!! dokumen ini..penting..."

"mintak maaf...awak..sy tidak mencurinya..saya jumpa ditengah jalan semasa hendak pergi ke pejabat..mujur ada alamt..sy terus bawa dtg kesini.."

julia kelihatan anggun dan seksi...bertubuh rampin..bermata bulat...rambut ikal..memakai blaus biru dan berskirt mini hitam..

"oh..minta maaf....sy tersalah tanggapan..sy risau sebenarnya...sebb tuh sy tudak mampu mengawal perasaan marah..saya...."

zurina sudah tertarik dgn kejelitaan julia..

"awak tunggu sekejap yek....say nak pergi hantar dokumen ini kepada bos sekejap..."

belum sempat julia bersuara zurina sudah tergesa2 pergi ....julia terpaks beredar dari situ disebabkan dia ade kerja yg belum diselesaikan....

"encik izzat ini dokumennya...saya kene pergi dula..."

belum sempat encik izzat bersuara zurina sudah tergesa2 keluar..mencari julia yg sudah lama pergi...zurina melihat..di ruang lega...zurina sudah tiada..perasaannya hampa....

malam melabuhkan tirai..zurina sudah komited untuk mendapatkan gadis yg telah menyelamatkanya... secara kebetulan....mmg gadis itu..ada di situ...rancak menari...mengikut rentak disco...ligat .menghayunkan tubuhnya....sehinggakan..zurina tidak kelip melihatnya...menari dan menari...apabila muzik itu sudah berhenti....zurina menghampiri julia...

"selamat berkenalan..nama saya zul...awak??"

"oh??awak...yang dekat pejabat tadi...saya julia..minta maaf tak sempat nak berkenalan tadi...tadi saya ada masalah yg kenal selesaikan..minta maaf sangat..."

"oh tak mengapa...saya panggil awak ju yek..."

"saya tidak kesah..sama ada awak nak pinggil aap2 pun kat saya...sayang pun saya terima..."

pada awal pengenalan anatara julia dan zurina sudah kelihatan mesra....sudah hampir seminggu mereka keluar bersama2...dan kawan2 zurina perlu membayar wang yg telah dijanjikan...zurina mual terpikat dgn julia...malah julia juga....sudah begitu ..rapat dan selesa dgn zurina...zurina melyan julia seperti pasangan suami isteri...mereka amat mesra.....

akhrinya..projek mega itu telah berjaya mendapat tendernya...encik izzat..dan encik mazlan adalah rakan kongsi untuk projek mega...itu..dan encik izzat begitu bersyukr kehadrat ilahi.. dia telah menjemput semua kakitagan syarikatnya..dan encik mazlan..untuk menghadiri majilis tahlil dan doa selamat...dan encik izzat..mewajibkan untuk zurina hadir....

"apa yg aku nak pakai ni..."

zurina mengeluh...

"takkan nak pakai baju melayu kot...giler...tak buat diorang....kalu mcm ni aku pakia seluar jeans dgn t-shirt jew...."

sia teringat kata2 encik mazlan...Zul ..sy nak awak jaga maruha syarikat kita...pakai pakaian yang sesuai sikit untuk majlis tahlil nih... kita buat di masjid negeri bukan dirumah..ingat..ini juga adalah dasr akidah orang silam dan adab2 di masjid.. dan ingat...encik izzat mahu jumpa awak di majlis tahlil itu nnt..

"mak!..mak!.."

zurina menjerit..memanggil maknya..

"mak maju kurung ina raya dua tahun lepas yg mak buat tuh mak letak kat mana??"

"kenapa tiba2 kau tanya pasal baju kurung pulak ni ina..?? biasany baju kurung nih kau tak pakai.."

"orang kene g majlis tahlil kat masjid negeri,..bos suruh orang datang..."

"emm...baju kurung tuh ada dalam lamari dalam bilik mak sekali dengan tudungnya.."

"tudung??? perlu ke pakai tudung mak...orang rimas lah...."

"apalah ina nih....nak pergi masjid...kene pakai tudung..hormat rumah Allah..kita ni orang islam...perempuan rambut tuh aurat..."

"yelah2..mak..orang tahulah....dah2..org dah lewat nih..orang nak bersiap......"

zurina mengambil baju kurungnya dan tudung...dan dipakia terus...menghadap. cermin..dilihat2...wajahnya...ketika berbaju kurung... ttp kelihatan baju kurung itu berkeduk...dirasakan tidak kemas...dicabut semula dan digosok... timbul perasaan malu...dalam dirnya...

(Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang yang hanya memberi minum orang-orang Haji dan orang yang memakmurkan masjid sahaja); dan mereka itulah orang-orang yang berjaya

surah taubah ayAT 20


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO