sebarang penerbitan karya immukmin daripada blog http://coretanhambamu-immukmin.blogspot.com tanpa kebenaran adalah salah sama sekali. tindakan akan di ambil kepada sesiapa yang melakukannya.
meniti-niti cahayamu~episod 10~(akhir)

NOTE: SILA DENGAR LAGU AYAT2 CINTA KETIKA MEMBACA EPISOD INI PASTIKAN TRACK TIU BERULANG2 SEHINGGA ANDA2 SEMUA HABIS MEMBACA OK?..

HARAP MAKLUM.. AMARAN KERAS!!


tiada apa yang bisa dizahirkan..tergamam encik izzat melihat sangkar yang ada didalam mimpinya kini tiada..lenyap..hilang..sudah tiada...

tok batin menangkan encik izzat..

"sabar nak...tok batin tahu..ada sesuatu..tok batin..ada terbau..sesuatu..tok batin terbau darah!..darah yang masih baru mnegalir..seperti ada orang sedang terbunuh!!!"

berderu darah encik izzat..tidak bisa terungkap..tiba2 dia terduduk...jatuh tersungkur lututnya menyetuh tanah...air mtanya terburai teringatkan qisti di hospital...sekali lagi...dia tidak mampu menahan...sedih hiba...mahu menangis ttp..di tahan...dia tidak mahu orang lain mengetahui ttg..qisti..cukuplah hanya dia sahaja yang menaggung segalanya...

tok batin memerhati sekeliling..memerhati dan memerhati...dia dapat merasakan..ada sesuatu yang sedang memerhatinya...dia tahu....dia sudah faham selok belok..hutan ini..dia sudah tahu...bila dan dimana musuh berada...berbekal sumpit dan parang panjang yang terselit di pingang..tok batin berhelah...

"jom kita balik..tiada apa2 disini...kita cari ditempat lain..."

segaja dikuatkan suara...encik izzat tidak mahu berganjak..ttp setelah tok batin memberi isyarat dgn mimik muka...encik izzat akur...mereka beredar dari situ...seberapa jauh yang mugkin..bukan unutk melarikan diri ttp..untuk mengatur strategi...

"tok batin percaya..yang musuh ada disitu.... upik,jaru dgn sangki...kamu berpecah 3 penjuru...kamu upik di utara air terjun,jaru timur dan sangki barat..tok dan mazlan di utara...kamu izzat..tunggu..sahaja ..apabila sudah tok memberi isyarat kamu bertindak.."

semua tercegang...sperti..tok batin mendapat hidu kedatangan musuh...

"tapi tok mereka ada senjata...senapang patah tok...bahaya..."

"jangan risau...hutan ini bukan tempat mereka...ini tempat kami...kami tahu selok belok tempat ini..."

encik izzat akur...

mereka bertidak selepas zohor... terkejut..3 pengikut tok batin..apabila melihat tok batin bersama2 dengan encik izzat dan encik mazlan..solat zohor berjemaah bersama.... akhirnya..tok batin menjelaskan kepada 3 pengikutnya yag dia sudah memelok islam...dan dia tidak mempercayai dengan semangat jahat itu..sbb itulah dia berani untuk datang ke sini..dan dia mempercayai seteguh2nya..yang dunia ini milik Allah..dan Allah menjaga dirinya...

kini terbukti yang semangat jahat itu mmg tidak pernah wujud..terpesona..dengan islam..dan keppercayannya..tiga orang pemuda itu..turut melafazkan syahadah..dan sekarang mereka menegakan syariat Allah..menegakan keadilan diatas jalan Allah...mereka semua adalah seorang muslim..yang akan menegakkkan kebenaran di atas jalan Allah... mereka sama mengulangi kalimah Allahhukhbar...mengulanginya...dan tiba2 semangat keyakinaan terlahir..seperti satu smengat dari langit memacu mereka menentang kejahatan.... encik izzat memberi tahu..yang jika merak mati sekalipun mereka mati dalam menegakkan kebenaran maka mati mereka adalah mati syahid...insyAllah..syurga...

mereka semakin bersemangt..memacu kekuatan untuk berlawan habis2an menentang kejahatan julia...

"aku dah dapat hidu bau diorang..john, kau dengan Ram...jaga2...sebelum aku bunuh zurina..pastikan diorang tidak tahu kita ada disini...pastikan jgn tinggalkan jejak kita...pastikan tiada apa bukit pun yang tinggal di pondok itu.."

julian dan orang suruhannya sudah tinggalkan air terjun itu...

kepala zurina sudah berdarah...dan dia pengsan akibat daripada terhantuk batu. semasa julia cuba mengeluarkan zurina daripada sangkar zurina cuba melarikan diri dan julia sempat menolaknya dan jatuh tersungkur kepalanya terkena batu ...dan kini darahnya menitik2...zurina digendong oleh john..tangan dan kakinya di ikat.

"mereka dah tiada disini..."

ringkas tok batin memutuskan ....

"mereka dah lari..mereka dah tahu kita pasti kembali....."

semua buntu...mengambil masa untuk mereka jejak julia dan koncu2nya..

"tp....."

tok batin terdiam...hidungnya....bergerak2 seperti menghidu sesuatu...

"kanapa tok batin??"

encik izzat ingin mendapat kepastian...yang lain semua diam..

"tok batin ada menghidu bau darah...tok batin dapat hidu..masih baru...darah masih baru..."

gentar encik izzat....

"dimana tok batin?

dengan pantas tok batin menunjukannya... laluan kecil..seperti sudah ada orang melaluinya

"kita akan ikut bau darah itu..."

walaupun tok batin umurnya sudah lanjut ttp deria baunya..amat kuat..sehingga dapat mengetahui bau darah..kagum encik izzat...

"ttp kita tidak akan mengikut jejaknya...dikhuatri mereka mengetahui kita menjejak mereka...kita akan melalui jalan lain..dan..kita akan bergerak malam..."

mereka berjalan pada malan itu tanpa cahaya..hanya bertemankan cahaya bulan...mereka hanya mengikut tok batin daripada belakang..mengikut bau darah..yang semakin lama semakin kuat...baunya...

zurina sudah pengsan tidak sedarkan diri...sudah pengsan..akibat darah yang keluar terlalu banyak..bibirnya sudah pucat...dia tidak bermaya...sudah tidak mampu bergerak..sudah lumpuh mugkin... julia hanya melihat zurina dengan perasaan puas...puas dgn apa yang telah berlaku...dendamnya kini terubat...

dihidupkan unggun api di dalam gua kecil di banjaran titiwangsa itu...gua itu sudah pasti selamat...setelah di pastikan oleh john dan ram... masing2 sejukan diri dek embun malam..yang menyejukakan kawasan sekeliling...

"aku puas...aku puas!..ini balasan kau zurina...ini balasan kau..rasakan,,,"

tiada perasaan bersalah..malah puas..itu sahaja yang mampu terluah...

tiba2...

satu supit pelali tepat terkena pada dahi Ram..dan pengsan setelah beberapa saat... julia dan john terpaku..terkejut..

bang!

satu das tembakan termuntah daripada senapang patah john...tembakan rambang itu terkena sesorang ..terdengar jeritan dari luar gua...john..cepat mengisi semula peluru senapang patah itu..dan keluar mengenal pasti mangsa.....

diluar kaeadan menjadi kelam kabut...tiba sahaja dihadapan pintu gua ..satu lagi sumpit pelali terkena pada john..pengsan john dihadapan pintu gua...

kini julia hilang arah..tidak tahu apa yang ingin dilakukan kini dia terperangkap..terperangkap didalam gua... berbekalkan pisau..dia bertindak mengugut sesiapa yang datang kepadanya..untuk membunuh zurina...pisau sudah diacu pada tekak zurina...zurina tidak sedarkan diri..pengsan....mukanya sudah pucat..bibirnya sudah bertukar biru..badannya sejuk...

berlari encik mazlan masuk kedalam gua...untuk mendapatkan zurina...

"jangan kau dekat dengan aku!!! aku bunuh perempuan sial nih...baik kau jauh kan diri kau daripada aku..."

"sabar saudari...sabar ini bukan jalan penyelesaianya...sabar saudari...kita berbincang apa yang patut.."

"ah!!!! aku peduli apa..kau ingat aku bodoh..aku tahu,,,,ini semua rancangan korang ..aku tahu..."

tidak keruan julian..menangis.,.tanpa henti...menjerit...tidak mampu diatasi lagi..seperti perempuan histeria...

tepat!!!

satu supitan lagi terkena..pada julia..pengsan wanita itu......

berlari..encik mazlan mendapatak zurina....dada zurina turun naik...sperti mencari nafas....

semua sudah berakhir...antara mereka ada yang tekorban...sedih tok batin...

zurina dibawa kehospital secepat yang mungkin... dibawa terus ke kuala lumpur...menggunakan ambulance hospital di daerah itu...zurina kritikal...

badannya kekurangan darah...mujurlah bekalan darah ada di hospital di daerah itu... kepala zurina mula membengkak akibat daripada hentakan yang kuat....encik mazlan setia menemani zurina...

zurina..dibawa ke hospital dimana qisit juga dirawat.....qisit..masih tidak sedarkan diri...

semua doktor bertungkus lumus dalam urusan pembedahan itu...pembedahan itu berjaya..ttp...semuanya bergantung kepada zurina sendiri...sebagai menghormati kehendak encik izzat...encik mazlan telah menyuruh doktor satukn bilik qisti dan zurina....

semua keluarga telah berkumpul..dan julia dan kuncu2nya sudah dibawa ke balai polis...

zurina masih kritikal...mak ngah,idaham dan adik2 zurnia yang lain berkumpul...idaham tidak henti2 menangsi...membaca surah yassin di samping kakakanya..kadang2 matanya mengeling kepada qisti...ada rasa kasihan terhadap qisti...idaham menangis..kerana dia begitu sayang kepada kakaknya..rindu kepada kakaknya..ttp kini kakak..sudah terlantar...segala2 nya bergantung kepada kakaknya....semoga Allah memanjangkan usia mereka..itu sahaja yang terlahir dalam hati idaham..teresak2 idaham...ditenangkan oleh makngah dan encik mazlan...

malam itu...semua orang tidak dibenarkan untuk melawat...jururawat dihospital itu menjaga zurina dan qisit...angin malam laju bertiup masuk kedalam bilik itu...cahaya bulan malam menerangi bilik itu.....bunyi angin malam mengejutkan jururawat yang tertidur di kerusi bilik sakit itu....meremang bulu romanya...

tiba2...

ar rahman, ar rahim,al malik ,al kudus....

asama husan dialun2kan oleh dua muslimah itu..terkejut jururawat itu...jururawat itu tidak mampu mebuat apa2 hanya terkedu dan terdiam..tidak berganjak dari tempatnya..terpaku..dirinya hanya mampu mendengar...

"kakak zurina....qisti rindu dekat aku...qisit ingat kita tidak akan berjumpa lagi...qisti rindu dengan akak.."

mereka berpelukan...

"qisti, kakak rindu dengan qisti...rindu sangat..."

mereka berdua memakai pakaian indah..sutera dan ..zurina kelihatan sangat cantik.,indah umpama soerang ratu yang bakal memilik syurga Allah...bercahaya...

"qisti perjalanan kakak sangat jauh...kaka berterima kasih kepada qisti kerana mengubah hidup kakak dengan izin Allah... qisti..mungkin kita tidak akan berjumpa lagi...kakak akan menghadap ilahi..jika takdir kakak telah tertulis.."

qisti terdiam..mukanya berubah...merah..airmatanya juga turut mengalir...

"kakak...qisti tidak sanggup berpisah dengan akak lagi...qisti mahu mengikut akak sekali....."

menangis qisit teresak2...sudah tidak terkira lagi...

zurina mula menangis..terharu melihat anak kecil itu...berharap..

"semua ini dari Allah..qisti..akak tidak mampu melawan takdir...akak mahu berhidup bersama qisti..tetapi jika itu takdir Allah..akak kena redha..akak tidak mampu melawan takdir..akak tahu walaupun akak pernah jahill..ttp akak insaf setelah menemui qisti...dengan izin Allah...qisti telah mengubah akak...akak redha....semoga akak tergolong dikalangan orang2

beriman...doakan kebahagian akak qisit.."

qisti tidak mampu mengata apa..esakan nya semakin deras..

"akak......akak.....ish.....jgn tinggalkan qisti...tolong akak...qisti tidak mampu hidup tanapa akak....."

"qisit!....anak umi...tak mahu memangis..."

pelukan antara zurina dan qisti terlerai apabila melihat seorang perempuan yang cantik...terlampau cantik..bercahaya... menegur mereka...

"qisti...mari datang kepada umi...ini umi qisti..."

qisti beranikan diri menghampiri humairah...

humairah mendakap qisti kemas2...mengalir air mata humairah...baru kini dia dapat memeluk anaknya yang tidak pernah dipeluk...walaupun zahrinya adalah bayangan ttpi...pada muka humairah.. terlahir perasaan puas...

"umi...qisti???...umi.......qisti rindu....rindu kepada umi.."

"umi rindu kepada qisti juga....qisit jangan menagis...jangan menagis sayang..."

tersedu-sedu qisti....zurina hanya tersenyum melihat gelagak anak dan ibu...itu....zurina menghampiri humairah berpelukan.....

"zurina...insyaAllah..Allah sentiasa mengasihani insan yang menyayanginya..insyaAllah...sama2 kita berdoa kepada Allah..semoga kita semua selamat di dunia dan diakhirat.."

mereka bertiga duduk bersimpuh..berdoa kepada Allah....semoga Allah..mempermudahkan uruasan mereka semua...

pertemuan mereka adalah pertemuan yang terakhir..tiada pertemuan selaps ini...itu janji humairah kepada zurnia dan qisti...melainkan pertemuan manusia yang bertaqwa disyurga ....

malam yang penuh indah di dalam bilik sakit itu..disaksikan oleh jururawat itu tanpa henti...dan kedua2 muslimah itu mengakhiri asma husan nya dengan selawat kearas junjugan besar nabi Muhammad s.a.w.....dan terdiam.....terdim..sunyi..semula....angin dari luar...sudah terdiam...hanya...bunyi mesin ECG sahaja yang memecah kesunyian malam....tiada apa....yang terjadi...

degupan jantung zurina semakin deras...blood pressure semkin meningkat...dengan tiba...mesin ECG bekerja dengan deras..laju selaju degupan jantung zurina....jururawat panik....panik....dengan sepantas kilat .memangil doktor....

qisti tersedar dari komanya...tersedar...ternampak zurina disisinya..dalam keadaan yang amat mengerikan..kepalanya bengkak....tiba2 mengalir air mata qisti melihat zurina......

qisti cuba mencapai tangan zurina...percubaan pertama tidak mampu kerana dia begitu lemah..dicapai sekali lagi....tangan zurina sudah terpaut..digegam erat....

"kakak bertahan..jangan tinggalkan qisti sorang2..qisti takut..akak bertahan...."

zurina tidak sedarkan diri....doktar datang ....terkocoh2..doktor....mesin ECG terdiam...hanya nada bunyia yang tetap sahaja terlahir..

teeeeeeeeeeeeetttttttttttttttttttttttttttttt...

''akak...jgn pergi...akak..jgn pergi.."

tidak terzahir suara qisti...menagis...dalam diam....tangannya terlepas...daripada gengaman...

qisti pengsan tidak sedarkan diri...kembali pengsan.....

doktor..menggunakan defibrillators untuk memulihkan fungsi jantung zurina...

pagi itu..tok batin,encik Mazlan sibuk menggali kubur...ramai orang2 di pekampungan orang asli turut tolong membantu menggali kubur...setalah jenazah dikafankan..dan di solatkan....

ramai orang bersedih atas kejadian dihadapan gua itu...disebabkan oleh tembakan rambang itu ...tembakan itu tepat terkena dada sangki...setelah itu...encik izzat cepat2 mendaptkan sangki...encik mazlan diarahkan encik izzat untuk terus mendapatkan zurina setelah lelaki du hadapan pintu gua itu tersungkur jatuh pengsan.

semasa kejadian itu... encik izzat sempat menyuruh sangki mengucap dua kalimah syahadah..

masih segar dalam ingatan encik izzat setelah sangki selesai mengucapak kalimah syahadah..sebelum roh nya ditarik keluar daripada badan..

"aku bau wang.i......aku....nampak...syurga..Allah...aku nampak...aku mahu ..pergi kes.a..."

terharu encik izzat melihat jenazah sangki yang pergi dalam keadam senyum...mukanya bercahya...walaupun sudah dimandikan ttp..darah masih mengalir...betulah ..sudah terbukti...mati syahid pada jalan Allah terpelihara...

kerana sibuk dengan jenazah di perkampungan orang asli encik izzat menyerahkan zurina kepada encik mazlan untuk menguruskannya..dari jauh dia hanya mampu berdoa......agar semua selamat...

qisti sudah tersedar daripada tidurnya....dilihat..zurina ..tiada disisinya.,...idaham sibuk ditepin qisti...sedang khusuk menulis sesuatu..mugkin membuat kerja sekolah pada tanggapan qisti.....

"qisti sudah sedar..."

qisti cuba bangun tapi dilarang oleh idaham..

"qisti belum sembuh sepenuhnya lagi..baring sahaja..."

lembut tutur idaham...

"akak zurina mana?"

"alhamdulilah..akak selamat...akak ada dibilik pesakit kritikal...perlu diawasi sentiasa.."

"alhamdulilah..."

itu sahaja terzahir daripada mulut qisti.

tersenyum qisti...segala2nya sudah selamat bersyukur qisti..

qisti termenung..temenung mengingati uminya,...senyuman uminya..pelukan dan cuiman uminya...dia redha atas segalanya...semuanya selamat...

********************************************************************************************

rumah orang-orang tua baitul raudah...bising dengan gelak tawa....ada yang bergosip2...ada yang sibuk bercerita mengenai kuih muih untuk dimasak waktu berbuka puasa nnt... gelak tawa terhenti...

"assalmmualikum.."

seorang gadis..yang cantik..memberi salam...

"walaikumsalam.."

serentak orang2 tuad disitu menjawab salam...yang lelaki ada yang mengatal apabila melihat seorang gadis cantik datang disitu...

"saya adalah pekerja baru disini..kerani disini..mohon tunjuk ajar..."

"adik manis...abang boleh ajarkan..."

serentak mereka ketawa....

"eh ..abang mat..mengatal..pulak ..awak tuh ayam pencin..mana boleh..nak tangkap cintan degana ayam muda"

mak yah menyambung...tergelak ketwa mereka....

"emm...pakcik dan makcik semua...terima kasih..kerana menerima saya disini..."

jubah yang dipakai oleh gadis...sangat cantik...bersulam bunga... dan indah..dibeli khas di makkah sewaktu menunaikan haji pada tahun lepas..

"nama saya nur zurina bahiaah dan saya adalah kerani di bitul raudah..."

"siapa adik comel itu...geram mak yah tgok..."

"oh..kenalkan ini anak zu...nurul qistina natasya.."

qisti memeluk pingang zurina...manja..

"alah dah khawin rupanya...ingat bujang lagi...kalu tidak boleh abang mat buat isteri kedua.."

ketawa lagi mereka....riuh rendah teratak baitul hikmah...

PROLOG

julia,ram dan john telah di kenakan hukuman setimpal dengan jenyah yang dilakukan dan hartawan kaya itu telah ditangkap dan dikenakan hukuman mati mandatori kerana disabitkan kesalahan merogol dan membunuh...dengan izin Allah...telefon zurina masih boleh diselamatkan dan memori telefon itu masih selamat...dan segala video kelakuan hartwan itu dapat dilihat dengan jelas... julia menyesal atas apa yang telah dilakukan...

zurina telah selamat mengharugi detik2 akhirnya..dgn izzin Allah...dia selamat..dan dia telah berkahwin dengan encik izzat...walaupun zurina merasakan itu bukan kehendaknya..ttp...masih mekar didalam ingatnnya..pesanan humairah seblum pepisahan mereka terakhir..

"zurina wanita solehah..yang pasti mencintai Allah...jagalah suami ku dan anakku..bawalah mereka kesyurga Allah..sesungguhnya..itu adalah yang terbaik yang Allah mahukan.."

masih segar....amanah itu akan dikotakan zurina...sehingga bejumpa semula disyurga insyaAllah...

tammat..

segala percintaan telah diatur oleh Allah..segala perubahan iman di atur oleh Allah..tetapi kita sebagai makhluk..perlu mencarinya...perlu mencri dan mencari..semoga cinta Allah..milik kita....itu yang pasti...mencari redha Allah...dan ketaqwaan kepada Allah..adalah saham yang tidak pernah rugi..hanya kita yang menentukna segalanya..ingat..insan yang beriman pasti..melik Allah...bertaubatlah sebelum terlambat..kerana..Allah .mahapengsih lagi maha penyayang..jangan sampai nyawa dikerongkong..baru tergesa2..bertaubat..pada masa tiu tidak berguna lagi...

dalam meniti-niti cahaya Allah...banyak halangan perlu dilalui bukan untuk menyeksa tetapi..memantapkan iman...insyaAllah..A

[35] Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah “misykaat” yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu – dengan sendirinya – memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

[36] (Nur hidayah petunjuk Allah itu bersinar dengan nyatanya terutama sekali) di rumah-rumah ibadat yang diperintahkan oleh Allah supaya dimuliakan keadaannya dan disebut serta diperingat nama Allah padanya; di situ juga dikerjakan ibadat mensuci dan memuji Allah pada waktu pagi dan petang

surah annur ayat 35-36

hidaya milik Allah...insya Allah.. jadilah manusia yang bertaqwa..






Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO