sebarang penerbitan karya immukmin daripada blog http://coretanhambamu-immukmin.blogspot.com tanpa kebenaran adalah salah sama sekali. tindakan akan di ambil kepada sesiapa yang melakukannya.
meniti-niti cahaMu~episod 4~

encik izzat hampa dengan keputusan zurina...di tatap wajah qisti yg comel...qisti..tidak pernah meminta apa2...qisti anak yg baik..menghormatinya..disaat papanya sedang khusyuk membaca alquran..diminta diajar..disaat papanya sedang berzikir diikus sekali...

disaat dia ingin tidur...diluahkan asma alhusna yg dihafal...bijak...anak yg tidak pernah meminta apa2..malah mainan pun tidak diminta...bukan tiada keinginan..ttp bagi qisti..saat yg bahagia adalah bersama dengannya...

'qisti...papa minta maaf...papa tidak mmapu memujuk kakak zurina untuk berjalan bersama kita....kakak zurina bukan mcam apa yang qisti lihat...kakak zurina lain dari yg lain..'

belinang air mata encik Izzat ..melayan dirinya...sambil tangannya mengulik kulit pipi qisti yg sedang lena dibuai mimpi2 indah... rasa bersalah tidak memenuhi kehendak seorang anak yg rindukan kasih syg seorang ibu.....ibu yang tidak sempat ditatap olehnya...semua adalah kehendak suratan ilhai....Encik Izzat redha..

julia..sudah bersiap2...bersiap untuk memuaskan nafsunya yang telah lama terkubur didalam hatinya.... teringat akan zurina... dia tersenyum.....tersenyum puas...pasti..dia akan puaskan nafsunya...pasti...itu janjinya.......

'zul,,,,zul,,,'

mulut julia mengomel...mengulang2 nama zurina....sambil tersenyum...

zurina sudah sampai dirumah...baru pulang dari kerja....adiknya..idaham sudah menyiapkan minum petang unutk kakaknya..itulah rutin hariannya...sayangnya terhadap kakaknya..amat dalam...

sambil dia mengacau air kopi kesukaan kakaknya..di baca selawat..dengan harapan akaknya akan diberi hidayah oleh Allah...

"allahhumasolialalmuhammad..."

dilulang2 kalimah itu..dikacau airkopi itu untuk sebatikan kopi dan gula...di kacau melawan arah jam...teringat sunah Rasulullah s.a.w... mengacau air mengikut lawan arah jam..mendapat pahala dan keberkatan daripada Allah.....

"dah siap ke belum kopi tuh....aku nak minum nih..."

terkejut idaham...zurina masuk ke dapur tanpa memberi salam...

"dah siap dah akak...tu ada kuih keria atas meja...makanlah.."

"kau ni rajinlah..idaham...kadang2 aku kesian tgok kau..tapi takpelah..aku bukan taksi kau duit"

"alah akak nih...ini mmg keje rutin idaham ...idaham tak ksah pun..bukan penat...pun..idaham kesian tgok akak keje pagi petang, siang malam...apasalahnya idaham berkihidmat untuk kakak.."

"hahahaha...bagus lah kau...ni aku syg sngt kat kau nih..."

melihat telatah idaham..teringat dia kepada qistina...

'adakah patut aku..menolak permintaan encik izzat...atau aku terima sahaja...untuk aku mengembirakan qisti'

lamunannya..tidak terhenti2..direhatkan dirinya diatas katil...sambil tersenyum melihat gambar qistina yg terpapar pada skrin telefon bimbitnya..senyuman qistina membuatkan dirinya terasa bahagia...ada yg istimewa dengan budak comel ini....

'aku patut mengembirakan qistina...aku patut..jgn terlampau ego Zul......'

zurina bermonolog.....

akhirnya...zurina bersetuju untuk keluar bersama encik izzat dan qistina....

qistina berusaha membeli majalah wanita ...semata2 untuk mengubah penampilan tomboinya kepada seorang wanita yg feminin...dia belajar cara2 memaki selendang melalui majalah....dia tidak mahu qistina tahu siapa dirinya sebenranya...dia tidak mahu menyinggung perasaan kanak2 itu...

hari yang ditunggukan telah tiba..sekali lagi..zurina..berlakon menjadi puteri yg baik......dia mengenakan jeans dan blaus berlengan panjang kepunyaan adik perempuannya bewarna unggu serta selendang sedondon dgn baju yg dipakai..kelihatan sungguh feminin...dilihat dan ditilik dirinya didalam cermin..kelihatan sungguh cantik..tpersona melihat dirinya sendiri...

tok!tok!tok!

pintu biliknya diketuk....

"akak ada orang datang...naik kereta besar...cantik..kawan akak kot...dia cari akak.."

"suruh dia tunggu....akak tengah bersiap..."

beberapa minit selepas itu...zurina keluar...terkejut..mak ngah dan idaham...

buat pertama kali di mata idaham melihat kakanya memakai tudung..ttp buat kedua kalinya di mata makngah...

sungguh cantik...terpesona...kulitnya yang sedia putih gebu dan potongan badannya yg langsing serta tinggi..kelihatan seperti seorang modal...sungguh cantik...terpukau encik izzat melihatnya...

"subahanAllah.."

itu sahaja yang terlintas di hati idaham..tersenyum...rasa mahu memeluk kakanya...

"mak ....zul pergi dulu..."

"makcik....saya minta izzin...bawa cik zurina keluar"

encik izzat meminta izzin...

"baiklah.."

ringkas makngah..sambil tersenyum melihat..anaknnya...

"kakak zurina cantiklah...cantik sangat2...macam tuan putri..."

tersenyum qisti....senyumannya..tidak henti2...

"qisti duduk dibelakang yek..biar akak zurina duduk dihadapan...."

"tak mahu..qisti mahu duduk dengan akak di hadpan...boleh tak papa...??"

"qisti..behave...."

zurina memotong..

"tak mengapa encik izzat..biar dia duduk dgn saya dihadapan...

"yeh,,,,a.."

itu sahaja terkeluar daripada mulut qistina..tersenyum...zurina melihatnnya..terubat...rindu hatinya kepada qistina...

makngah...melihat drama itu...mengalir air mata kegembiraannya..melihat anak gadis nya.. seakan2 sudah berubah...cantik...

'ya Allah...kekalkan hidayaM..untuk anakku..'

air matanya tidak henti2..melihat..dan idaham hanya...terdiam dan tersenyum..bersyukur dgn rahmat Allah...

mereka menuju ke 'mines wonderland'

mereka berhibur bersama2..melihat tarina air, menaiki bot kecil memusing2 disekeliling the mines... ketika itu..zurina terhibur melihat qisti..menyayi...dirakam..telatah qisti menggunakan telefon bimbitnya...qisti kelihatan comel..memaki tudung dan memaki gaun labuh..seperti putri timur tengah..cantik... encik izzat hanya melihat zurina dan qisti.. teringat arwah isterinya... seorang muslimah yg kuat pada agama...rindunya pada Humairah tidak pernah henti...cintanya..tidak pernah terlerai....masih teringat saat2 indah..dia dan Humairah...telalu indah..tidak dapat digamabrkan dgn kata2..

ttp kini dia merasa sangat bahagia melihat zuriat Humairah... nurul qistina natasya... bergembira..setelah sekian lama merindui saat2..bahagia ini....

mereka membeli belah....zurina telah menghadiahkan 'teddy bear' kepada qisti...itulah permainan pertama yang pernah qisti ada..bilik qisti tidak pernah terisi dengan permainan malah satu buah teddy bear pun dia tidak pernah ada..bukan tidak mahu dibeli..ttp qisti yg tidak mahukanya..ttp kini semua berubah..kegembiraan mual bersinar didalam..diri...qisti...

"akak..qisti suka...terima kasih...akak..qisti syg dengan akak...'

satu ciuman singgah dipipi zurina...terkesima..terkedu...zurina...dia merasakan itulah ciuman seorang anak..kepada seorang ibu..tersentuh..naluri keibuannya...lantas zurina memeluk qisti dan mencium qisti semula...

"akak juga sayang sangat dengan qisti.."

itu yang dilafzakan oleh zurina..hatinya sunggah ikhlas ketika itu....

waktu asar..menjelmakan diri....

"qisti...kita nak solat dimana?"

encik izzat menanyakan soalan itu kepada anak kesaygannya..

"papa ...kita solat dekat masjid negeri sahajalah..."

"ok...."

zurina hanya terdiam....apa lagi helahnya kali ini.....

setiabnya mereka dimasjid itu..para jemaah baru sahaja menunaikan solat asar..

terkocoh2 encik izzat masuk ke bahagian mengambil wuduk...

diikuti oleh qisti...sambil membawa beg kecilnya..pada firasat zurina pasti ada kain telekung..ttp dia tidak membawa...kalu dirumah..didlam biliknya..entah ada entah tidak...dia punt tiadak tahu...

"akak tak bawak telekunglah qisti..terlupa"

zurina memberi alasan..sedangkan dia sendri tidak pasti ..entah ada entah tidak ada telekung dirmuahnya...

"tak apa akak...masjid ini ada sedikan telekung..akak kita ambil widuk dulu.."

zurina hanya menjeling dari jauh..melihat cara mengambil wuduk..zurina hanya melihat qisti mengambil wuduk...sungguh bijak..anak kecil ini...sungguh pandai encik izzat mendidiknya...selepas dihafal oleh zurina cara2 mengambil wuduk..

barulah dia pula mengambil....sedang dia mengambil wuduk...qisti menegurnya...

"akak...ambil wudukk..tak rat...dari kaki sampai kebuku lali...."

terkejut mendengar teguran itu...terasa begitu rendah martabat zurina...diteguroleh anak kecil yang belum mumanyis... diratakan samapi ke buku lali...

"terima kasih qisti..sebb tegur akak..akak ni kurang ilmu agama"

zurina mengakui...dirinya yang jahil...

"tak apa akak...qisti pun masih belajar.."

ringkas jawpan qisti membuatkan zurina tersedar....

sewaktu solat zurina hanya mengikut..gerkan yang dilakukan oleh qisti...dijeling-jeling oleh zurina...keliahtan kekok...peregerakkan didalam solat yg dilakukan oleh zurina tidak lancar..ada sahaja kekurangan...zurina mula belajar...

hari yang indah berlalu dengan sungguh luar biasa bagi qisti dan encik izzat..ttp...bagi zurina..itu adalah hari yg penuh dengan muhasabah diri......dia mungkin terasa insaf tetapi....

satu pesanan ringkas masuk..

julia:

sayang....jom keluar... sayang..jom kita berhibur....rindulah...rindu dekat sayang...jom kita pergi makan dekat hotel seri malaysia... rindu nak makan sea food..

zul:

zul penatlah...lain kalilah....

julia:

alah sayang....nak jugak...

zurina mula cair dengan godaan julia...

zul:

baiklah..julian tunggu zul..yek...

zurina..termenung...dia tidak tahu memilih diantra yg mana benar yg mana salah.....dia cintakan julia...

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; dan sesiapa yang menurut jejak langkah Syaitan, maka sesungguhnya Syaitan itu sentiasa menyuruh (pengikut-pengikutnya) melakukan perkara yang keji dan perbuatan yang mungkar. Dan kalaulah tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, nescaya tidak ada seorang pun di antara kamu menjadi bersih dari dosanya selama-lamanya; akan tetapi Allah membersihkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah Allah Maha Mendengar) lagi Maha Mengetahui

surah annur ayat 21


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO