sebarang penerbitan karya immukmin daripada blog http://coretanhambamu-immukmin.blogspot.com tanpa kebenaran adalah salah sama sekali. tindakan akan di ambil kepada sesiapa yang melakukannya.
meniti-niti cahaMu~episod 3~

saat zurina dilahirkan tiada yg indah selain daripada kucupan mesra daripada ibu dan bapanya...penantian seorang ibu dan bapa untuk memperoleh cahaya mata sulongnya amat memeritkan.. kehidupan ibu bapanya..yang tidak pernah tenteram akibat daripada kemiskinan.. perkahwinan ibu dan bapa zurina tidak direstui oleh keluarganya. bapa zurina lahir daripada keluarga yg mewah ttp ibunya tidak..ibunya hanya anak kepada seorang nelayan...disebabkan perbezaan satuts mereka...keluarga ayah zurina tidak merestui perkahwinan mereka.. setelah melayari bahtera rumah tangga yg cukup memenatkan bagi ayah zurina...dia telah mengambil keputusan untuk melarikan diri setelah idaham dilahirkan...tidak tahu kemana bapanya menghilang..

saat dia menigkant remaja..pelbagai pekerjaan sudah dilakukan..daripada menoreh getah sehinggalah mengikut kapal menahan pukat.. begitulah keperitan hidup zurina..ttp tidak pernah sekali dai merugut..baginya..dia suka melakukan pekerjaan yg mencabar...bermula dari situlah..dia kelihatan kasar.. gaya jalannya..kerana dirinya sudah terbiasa dengan hidup lelaki... identitinya berubah sepenuhnya setelah dia mengenal jamilah.nur iman dan khairunnisa..di sekolah mereka berempat adalah tomboi besar... mereka berkawan rapat dari sekolah lagi..sehinggalah sudah bekerja...

sebelum isyak zurina sudah sampai kemasjid.. dengan mengenkan baju kurung dan tudung yg disempang malas. dia menaiki moto RX-Znya tanap segan silu....dan smabil membawa beg sandangnya....

"pintu mana aku nak masuk nih...terburu-buru zurina mencari pintu..."

tiba-tiba kelihatan seorang adik yg sangat comel..sedang menangis di tepi masjid..mukin kehilangan ibu itu firasat pertama zurina..

"adik...kenapa nangis nih..."

kalu ikutkan mahu sahaja zurnia tinggalkan budak perempuan itu ttp hatinya tidak merelakannya..

"ish...ish...terjatuh.."

kesian zurina melihat budak itu.. tersentuh hati perempuannya...

"meh akak tengok....alah sikit je nih..."

zurina meniup-niup luka di lutut budak...budak itu sudah mula berhenti menangis.

"nama adik siapa??

"nama saya Qistina"

"cantik nama Qistina"

"akak panggil qisti boleh??"

"boleh...papa pun pagil qisti..nenek panggil qisti, atuk pun panggil qisti.."

"mama?"

"mama dah takde..papa kate mama dah dipanggil oleh Allah...waktu qisti dilahirkan..."

mereka bercerita ditepi tangga masjid... suka Zurina melihat telatah qisti...manja terhadapnya...dia merasa sangat gembira melyang kanak2 perempuan itu..qistina berusia 5 tahun tapi sudah bijak...

"qisti....qisti..."

"akak...papa dah panggil qisti.."

zurina cepat2 bangun apablia melihat Encik Izzat menghampiri qisti..

"kenapa qisit?? qisti nangis ye??"

"qisti jatuh tadi papa...nasib baik akak ini tolong...."

encik izzat menilik2 wajah zurina..dia pelik atau mungkin terkejut... zurina mengenakan baju kurung berwarna pink sedondon dgn tudung kepalanya...kelihatan ayu.....

"awak cik Zul kan???"

"ye..ye..saya encik izzat...maaf terlewat.."

zurina sengaja memberi alasan..sedangkan majlis belum bermula...

"tak mengapa masih awal lagi....awak pergilah mengambil tempat dibahagian muslima..selepas solat isyak baru kita mulakan tahlil dan doa selamt...."

"papa...qisti temankan akak boleh???"

"tak payahlah qisti...qisti duduk dgn papa sahaja ye...nnt menggangguk kakak ni nnt"

zurina memintas kata2 encik izzat

"tak pe encik izzat, saya kekok duduk sorang2..kalu qisti ada boleh dia temankan saya...."

qisti duduk tersenyum melihat zurina..di tenung wajah gadis itu...

qisti memimpin tangan zurina...

"akak jom kita masuk...."

"jom qisti..."

tersenyum zurina melihat keletah qisti... kanak2 yg sangat comel..bertudung dan berjubah...kelihatan seperti bidadari kecill...comel...

"akak.. kita duduk di sini sahaja yek.."

qisti membawa Zurina di saf hadapan bahagian muslimah...

"emm akak rasa...kita duduk di belakang sahajalah qisti..sbb..akak tak boleh solat..."

zurina menipu...sebenarnya dia tidak reti bersolat....dia diajar oleh ibunya..tapi sudah lama tidak diamalkan dan sudah lupa...bacaan2 dalam solat....

"oh akak tak boleh solat ke.... qisti faham...sbb papa pernah kasi tahu..pada satu masa nnt qisti pun akan jadi mcm akak..ada masa tertentu pasti..qisti tak boleh solat juga...emm kalu mcm tuh akak kita duduk di barisan belakang sahaja.."

"ok...qisti ni comelah...mesti ibu qisti cantikan.."

"ibu qisti cantik..akak..qisti dapat tgok dalam gambar sahaja...tapi qisti bersyukur..sbb ibu mati syahid...ibu..mati waktu lahirkan qisti...qisti saya dekat mama"

petah kanak2 itu bercerita...tersenyum dan kagum zurina melihatnya..

mereka mengambil tempat disudut masjid itu....

sedang duduk....qisti bangun...

"kakak, boleh tak qisti betulkan tudung akak.."

zurina terdiam...dan hanya mengangguk...

qisti bangun dan betulkan tudung zurina...

"akak cantik....muka akak cantik..sangt...mcm mama qisti..."

qisti bersuara sambil tangannya membetulkan tudung zurina...

"mata akak indah...cantik....."

zurnia dia...hampir terkeluar airmatanya mendengar bicara qisti...

"akak....qisti syg akak...qisti suka akak..."

qisti mengucup dahi zurina...

qisti dah mengambil tempat duduknya di atas riba zurina...terkedu zurina melihat qisti menciumnya...

setelah selesai doa selamat dan tahlil... qisti menghadiri jamuan di dewan masjid..

"zul!! betul ke awak nih.....cantik nya awak malam nih..."

encik mAzlan terkejut melihat penampilan zurina.... pada waktu itu zurina sedang leka memberi qisti makan...kelihatan dirnya seolah2 dia atas pentas berlakon sebagai waktak seorang putri yg baik.....

"eh..encik mazlan....emm...emm...sy takde baju lain...lagipun ini kan masjid kene hormat..kan encik mazlan ckp suruh sy jaga penampilan..."

"emm...awak sesuai pakai mcm nih..nampak ayu sikit..macam wanita melayu terakhir,....cantik...takut pulak sy terpikat.."

encik mazlan menyakat zurina..

"eh..kesitu pulak encik mazlan... sy nih...em...."

qisti memandang pelik melihat zurina bersuara..tadinya..lembut..sekarang berubah...kasar pertutursnnys...

"tak ada apalah encik mazlan..saya ada hal dgn qistini...nnt kita berborak lagi.."

zurina cuba mengelakkan diri...

malam itu berlalu dengan penuh sukar bagi zurina..sempat dia mengambil gambar dengan qisti..comel budak itu didalam gamabar yg tersimpan didalam phonenya.. rindu pulak dia akan budak comel itu.... malam itu...dia hanya memikirkan dirinya...yg cantik apabila berpakaian perempuan...merindui qistina yg comel....merasakn detik2 bahagia bersama qistina..... phonenya berbunyi...menandakan masuknya pesanan rigkas..

sms

julia:

sayang...keluar malam ni....rindulah....

zul:

tak bolehlah...zul penat..baru sahaja balik daripada pejabat..

zurina menipu..

julia:

sayang ..ju rindulah kat sayang...jomlah..kita lepak2 dekat cubebox club...

zurina sudah mula cair dengan pujukan julia...

zul:

okeylah syg...ZUl dtg...tunggu tau...

malam itu berlalu dgn hiburan....

hiburan yang penuh kemaksiatan...segala dunia zurina..penuh dengan songsang...tiada yg datang untuk mengubah dirinya..seakan2 dirnya berlalu dengan setan yg menyelubungi dirnya....

"papa, qisti rindulah akak zurina...dia baik...qisti sayanglah dekat dia...dia cantikan papa?"

qisti meluahkan perasaanya kepada encik izzat...perasaan yg penuh dengan kasih sayng..

"qisti suka kan akak tu ke...???"

"qisti suka...qisti nak jumpa dengan dia....nak keluar dengan dia..jalan2 dengan dia...."

"nanti satu hari nnt kita jumpa dengan dia...ajak dia pergi jalan2.."

encik izzat menenagkan qisti..dia tidak mahu qisti mengetahui siapa zurina sebenarnya..

zurina balik kerumah sewaktu azan subuh berkumandang...dilihat idaham terkocoh2 mengambil wuduk untuk solat...

"akak mari kita solat bersama...."

"aha engkau jgn sibuk pasal diri aku...kau nak beramal..kau beramal sorang2..."

itu sahaja yg terkeluar dari mulut zurina... menghempaskan dirinya..dia atas katil..badanya berasa amat lemah..kerana penat berhibur di kelab .... minuman setan mmg sudah menjadi satu kewajipan... dirnya..sudah lali...

dia..merehatkan dirinya seketika sebelum pergi ke pejabat...

"zul....masuk ke pejabat saya sekejap.."

encik mazlan memanggil.....

"ada apa bos....ade kerje ke???"

"saya tengok awak nih lemah semacam jew..."

"emm..penat encik..semalan lepak dengan member2.."

"nih...tolong hanat dokumen ini kepada encik izzat..."

apabila terdengar nama encik izzat... zurina terus teringat akan putri kecilnya...qistina..

"baiklah..saya pergi sekarang..."agak malas nada yg dikeluarkan oleh zurina....

setibanya di pejabat encik izzat...zurina diarahkan oleh setiausaha encik izzat untuk pergi ke kafe syarikat...

zurina agaka malas..dia diarahkan untuk menghantar ke pejabat bukan ke kafe... harapannya..dapat makan fre..itu sahaja di beanaknya..

encik izzat sudah menunggu... dari jauh ..zurina melihat encik izzat termenung sambil bibirnya terkumat kumit... daripada gerakan bibirnya...zurina tahu..yang encik izzat sedang berzikir... di waktu yang lapang..itula yang selalu encik izzat lakukan berzikr dan berselawat..semoga dirnya dan keluarga diberkati Allah...

"em..encik izzat...e.. encik izzat..ini dokumennya.."

zurina berdiri dihadapan encik izzat sambil menghulurkan dokumen yg diperlukan oleh encik izzat...

"emm ..duduk dulu..kita makan2 dahulu...hari ini saya belanja awak...oderlah apa yang patut,,.."

"tak mengapalah encik izzat...."

"tak apa duduk..lagipun saya ada satu pemintaan..."

"em..ok..."

zurina memesan nasi lemak dan air kopi...lagaknya..tak ubah seperti seorang lelaki..gaya duduknya gaya makannya...encik izzat hanya memerhati sahaja tingkahlakunya...

dengan nasi yang penuh dimulut... zurina bersuara...

"ada apa yang encik izzat mahu saya tolong.."

"emm...saya nak ajak awak teman qisti berjalan2 hujung minggu ini.."

tersedak zurina mendengarnya...hampir tersembur keluar separuh nasi yang sudah lumat didalam mulutnya..

"saya...saya..dengan encik izzat..keluar..??..teman qistina??"

encik izzat mengganguk..

"takboleh encik izzat...takboleh...."

"tolonglah saya cik zul...qistina rindukan cik zul...."

"tak boleh....tak boleh..itu saya tak boleh tolng....minta maaf..."

"kalu begitu tak mengapalah..."

"kalu tak ada apa2 lagi encik izzat..saya nak blah nih..."

"emm tak ada apa2...minta maaf menyusahkan awak.."

"terima kasih sebab belanje saya makan...encik izzat.. saya belah dulu.."

zurina terus bangun dari tempat duduknya...

"assalmmualikum..."

encik izzat memberi salam...

dari jauh zurina mendengar sayup2 salam itu...

'walaikumsalam' dijawabnya didalam hati..terasa bersalah keran tidak dapat menunaikan impian qistina..rindu dia melihat keletah qistina... rindu teramat sangat.. pemintaan itu berlalu sebegitu sahaja..kata putus dari zurina adalah tidak boleh....encik izzat hanya mmpu berdiam diri..dari jauh zurina melihat..encik izzat termenung kembali sambil mulutnya kembali terkumat kumit ..memuji ilahi...

Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Allah semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia; dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran

surah alkhafi ayat 28


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO