sebarang penerbitan karya immukmin daripada blog http://coretanhambamu-immukmin.blogspot.com tanpa kebenaran adalah salah sama sekali. tindakan akan di ambil kepada sesiapa yang melakukannya.
meniti-niti cahayamu~episod 9~


"kau gile ijat..nak pergi redah banjaran tuh..kejadahnya...takyah nak percaya dgn mimipi ko tuh...ini mainan tido jew...kau terlampau memikirkannya...biar polis sahaja uruskan..sabar je...ijat..."

encik mazlan merasakan encik izzat terlalu tertekan...akibat daripada apa yg telah berlaku kepada qisti..

"lan..aku nampak lan...humairah yang cite kat..aku..aku percaya semuanya dgn nama Allah, humairah datang kerana kehendak Allah.."

ada nada kekecewaan terlahir dari wajah enccik izzat....dia cuba..menerangkan apa yg sebenarnya..ttp..lan ambil endah tak endah... kdg2 encik mazlan mengatakan dia giler....dan disuruh berjumpa dengan pakar sakit jiwa....

"lan...aku tak kesah...kau nak cakap aku gile ke ape ke..aku ttp pergi..demi untuk melihat qisti sihat semula..dan demi menyelamatkan zurina...insyAllah...aku didalam lindungan Allah..."

"ijat...fikir betol2..risiko yang bakal engkau ambil...kau kena faham keadaanya..kau kene bersabar..ini semua kerja polis..."

"aku tekan lan..apa2 pun..aku ttp ke sana..aku akan mencari...di semua air terjun yang ada di negeri sembilan..aku yakin zurina ada disekitar itu..."

"aku dah tak tahu nak cakap apa dekat kau....kalu kau dah berkeras...aku tak boleh nak cakap apa..."

perbualan mereka terhenti disitu...mazlan tidak mampu berkata apa2..malah nasihat encik mazaln tidak di endahkan oleh encik izzat.

malam itu..encik izzat menyediakan apa yang perlu. daripada sekecil2 barang hinggalah sebesar2 barang... dia memuatkan semuanya didalam beg travelnya..tidak lupa dgn sejadah dan alquran kecilnya. khemah untuk camping baru sahaj di beli pagi tadi di tesco...sabar encik izzat..malam itu dia berqiammulai memhon pelindugan daripada Allah..
segala2nya kembali kepada Allah...Allah maha mengetahui....

sekali lagi berjurai air mata encik izzat.....

"ya Allah...permudahkanlah urusan hambamu ini...redhailah berjalanan hambamu ini...segala2 nya kerana mu ya Allah..."

dialaunkan asama alhusna...alunan dialaun sehigga azan subuh bergema diruang kamar biliknya...selepas solat subuh...encik izzat duduk di atas katilnya,,,menatap gambar humairah...

"sayang..abang rasa ini adalah ujia yang paling besar daripada Allah untuk abang....abang redha..dan ujian ini telah mengajar abang erti iman dan taqwa sebenar...."

tiba2...

telefon bimbit encik izzat berbunyi..

"assalammualikum...ijat...."
"walaikumsalam..ada apa lan???"
"aku dah buat keputusan..yang aku akan teman kau..."

berjurai airmata encik izzat sekali lagi....terharu encik izzat dengan kesangupan encik mazlan menemaninya..

"alahdulilah..syukur kepada Allah...termia kasih lan...terima kasih...kau dah banyak tolong aku... aku ambil kau sekrang...lepas tuh..aku nak singgah hospital sekejap..nak jumpa qisti.."
"emm..baiklah...aku dah siap nih...."

perbulan mereka bersambung selepas semuanya selesai..perjalanan daripada kuala lumpur ke negeri sembilan tidak mengambil masa yang panjang...

destinasi..pertama mereka adalah ke air siong...dan diteruskan ke 8 lagi airtejun di negeri sembilan... selama 3 hari mereka di negeri sembilan..ttp..segalanya hampa...air terjun terakhir adalah lata kijang....tiada apa yang ditemui..malah hanya kekecewaan yang ditempuh.... malam itu mereka mengambil keputusan untuk tidur di lata kijang...

sunyi sepi..hanya kadang2 terdengar ungas2 malam bertepik mengilai...seumpama pontianak...meremang juga bulu roma encik mazlan... encik izzat pula tengah khusyuk membaca alquran..kadang2 menjeling jugak encik izzat melihat encik mazlan...

tiba2....terdengar..bunyi gersik semak samun...masing2 terpanar dengan bunyian itu....seblum mereka bermalam di persisiran air terjun ini..encik izzat telah memangar kawasan ini dengan ayat kursi...memohon perlindugan dari Allah..dan menabur belerang untuk mengelak binatang buas menghidu kedatangannya..

bunyi gemersik semak itu semakin rancak...semakin kuat..encik mazlan sudah lama menghampiri encik izzat...tenang encik izzat..mulutnya terkumat kumit membaca ayat kursi dah surah lazim...beristgfar.....

bunyi itu semakin lama semakin kuat..kadang2 takut dibuatnya..gentar juga encik izzat..dalam gelap..mereka ternampak dua lembaga hitam..berdiri megah dihadapan mereka....llembaga itu menghampiri mereka...hanya unggu api kecil menemani..namun pandgan mereka terbatas dek cahaya yg tidak meneragi keseluruhan kawasan itu.

dua lembaga itu semakin hampir dan semakin hampir...ketakutan mula menyelubungi encik mazlan tetapi encik izzat masih tenang.

"apa kamu buat di kawasan bahya malam hari ini"

lembaga itu berkata2...terlahir lorgat org aslinya...org asli yang mendiami kawasan ini..

"bahaya..malam2 berkehemah disini...ini sarang binatang buas.."

"minta maaf encik...saya tidak mengetahui"
encik izzat sopan berbicara...

"ikut saya!!"

ringkas salah seorang daripada mereka memberi arahan..
encik izzat dan encik mazlan ragu2..kerana zaman2 sekarang manusia boleh berlakon..bertopeng..ttp...hanya takdir menentukan segalanya..

mereka telah dibawa satu kawasan kediaman orang asli...semua....nampaknya..mereka semua sepeti tidak beragama..masing2 mengamalkan ritual2 nenek moyang mereka.....

"minta maaf..encik berdua...saya tidak berniat untuk menakut2kan encik..ttp kami sudah banyak kali mengesan binatang buas di kawasan air terjun itu..... saya tok batin.."

tok batin menghulurkan tangan tanda menerima kedatagan mereka...di sambut oleh encik izzat dan encik mazlan...

"terima kasih tok batin...kerana membantu kami..kami amat menghargainya.."
enccik izzat berterima kasih kepada tok batin...

"malam ini kamu bermalam disini...nnt tok batin tunjukaan tempat istirehat kamu.."

malam itu..encik izzat berasa tidak keruan..tidak boleh tidur...ttp encik mazlan sudah lama dibui2 mimpi indah..selsa dengan tempat tidurnya berbanding tidur didalam kemah...

encik izzat keluar daripada tempat rehatnya dan menuju ke tali air yang betul2 berhampiran dengan tempat rehatnya...diambil wuduk...selepas berselawat beberapa kali...
dibentagkan sejadah..di luar kawasan rehatnya...embun malam menyejukan tubuhnya..mujurlah ada unggun api kecil berhampiran dengan kawasan rehatnya... malam yang sunyi langit yg diterangi dengan bulan yang indah..bintang bertebaran mengikut suruhan Allah...makhluk2 ini..semua bertasbih dan memuji Allah...

malam itu..encik izzat berqiammulai...syahdu terasa..didalam suasana yang serba indah..syahdu..menikmati keindahan malam yang penuh barakah...dialunkan surah arrahman dalam solat tajudnya..berbisik2...gemersik memecah kesunyian malam...

selesai witirnya..dia bertasbih dan memuji Allah tangannya sibuk menguling2 tasbih kayu koka....indah malam itu..indah....terburai airmatanya dalam mencari redha Allah..dalam mencari rahmat Allah.... dialunkan asmaulhusna yang maha indah..sambil kepalanya mendogak kelangit...menagisnya lagi..menyeru2 99 nama Allah..sayangnya tidak berbelah bagi...dialunkan selawat kepada Rasulullah s.a.w..kekasih Allah....malam itu encik izzat bermuhasabah diri..

gerak geri encik izzat diperhatikan..diperhatikan oleh tok batin...

encik izzat mengambil mashaf alquran kecilnya.. dan mengalu-alunkan surah annur..surah yang penuh dgn cahaya dan hidayah daripada Allah..sambil terburai air matanya..rindunya kepada Allah tidak berbelah bagi,,sayangnya tidak terbatas lagi...

tok batin sedih dan syahdy mendengar alunan ayat2 Allah itu....esakannya didengari oleh encik izzat...terberhenti encik izzat membca surah annur...terbehenti seketika mencari esakan itu juga...mugkin ada orang lain juga yang sedang berqiammulai pada malam dining hari itu...

tok batin mendekati encik izzat..

"ritual apa yang di baca oleh encik.."
tok batin bertanya..airmatanya di sapu...

"oh..ini bukan ritual tok batin..ini alquran ..ayat Allah yang diturunkan dari langit....Allah tuhan sekalian alam.."

"tetapi tok tidak pernah tahu..adanya ayat yang indah sebegini...walaupun tidak tok faham tetapi..kesanya meluluh hati tok..."

"ini ayat daripada tuhan kita..tuhan sekalian alam..tuhan yang mencipta langit dan bumi..tuhan yang mengawal peredaran alam dan tuhan yang mencipta hutan ini..."

"tok tertarik dengannya...bagaiman tok boleh belajar membacanya..tok tak reti membaca..malah bahsa melayu pun tok tak reti baca..."

"tidak mengapa tok..saya boleh ajarkan..tapi bukan hari ini tok...masa akan datang...saya janji.."

"boleh tok memegangnya.."

tok batin menghulurkan tanganya..supaya encik izzat boleh memegagnnya..

"saya bukan tidak mahu kasi tok..tapi sesorang itu hendak lah bersih daripada hadas.. hadas ini adalah satu bentuk kekotoran..yang perlu diangkat sebelum membaca dan memeganga ayat Allah...ayat2 Allah ini adalah sesuatu yang suci..indah..dan penuh erti... jika bersih orang itu..maka pasti bersih hatinya.."

"jadi bagaiman cara untuk tok batin memegangnya..tok mahu menciumnya..kerana indah..tak bisa tok gambarkan dengan kata2.."

"kembali kepada Allah..peluklah agama Allah..cintailah Allah ..tok...perbaharui iman dengan syahadah.."

"maknanya tok kene masuk islam??"

"ya tok.."

encik izzat mengganguk...

dikala hidayah itu milik Allah..perkara yang tidak pasti berlaku...akan berlaku..dengan satu patah perkatan Allah bisa menukar segala2 nya.."kunfayakun"

"tok mahu masuk islam"

tegas tok batin..

"betul nih tok??"

encik izzat tidak mahu tergesa2 ..dia mahu tok batin memikirkannya...kerana ini melibatkan tauhid..

"betul!!! tok sudah suka akanNya..tok rasa tok adalah milik Nya.."

sambil berjabt tangan...encik izzat bersyahdah..sambil tok batin mengikut..

"aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang disembah melainkna Allah dan nabi Muhammad itu persuruh Allah"


hati tok batin tenang...dia rasa begitu tenang..setenang malam yang barakah setlah melafazkan syahadah itu..diajar oleh encik izzat berwuduk...setelah itu...encik izzat memberinya sehelai kain pelekat untuk menutup auratnya..dan mereka bersama2 solat sunat...tok batin hanya mengikut gerak geri encik izzat dalam solat..encik izzat membaca dengan lantang ayat2 Allah...untuk memudahkan tok batin...tok batin menangis lagi...mendengar ayat2 Allah..

selesai solat sunat..encik izzat memberi mashaf alquran itu..tok batin memegang dan menjunjug mashaf itu...di cium mashaf itu...dan dibuka mashaf itu..pertama kali dia melaihat ayat Allah... bismillahhirahmannirahim..tok batin kagum... disuruh encik izzat membacanya...dan memberi tahu maknnya...tok batin kagum..dibelek2 mashaf itu...walaupun tidak ketahui maksudnya tetapi tok batin senyum dan khusyk membelek satu persatu...

"tok batin teringin membacanya..tapi tidak pandai.."

"tak mengapa tok batin, insyaAllah, nnt saya ajarkan..tetapi bukan hari ni..satu hari nnt selepas saya selesai misi saya... tok batin ingat..selepas menganut agama islam tok batin dilarang sama sekali memuja tohan selain Allah..jika tok batin mengamalkan ritual2 lama tok batin...tok batin akan terkeluar daripada islam..ingat tok batin..jgan menduakan Allah...sedang kita manusia pun tidak suka diduakan.."

"baiklah..nak..tok batin akan ingat...tok batin begitu syg dengan Allah...masakan tok batin akan menduaknnya..tok batin pernah mengetahui ttg islam..pernah dulu orang bandar dtg ke sini...memujuk kami memasuk islam..diajar kami mengenai islam..tapi cara pendekatannya tak menarik minta kami....tok batin tersentuh cara kamu membaca alquran..penuh dengan penghayatan..tok batin tertarik..tok batin tahu..yang ada dalam diri tok batin kini milik Allah...tok batin dah sedar...termia kasih kepada kamu kerana menyedarkan tok batin.."

"alhamdulillah semuanya dalam rancagan Allah....terima kasih juga kepada tok batin kerana sudi memberi bantuan kepada sya dan kawan saya.."

"nak...dtg sini ada misi??? misi apa? "

tok batin mula menyedari kedatangan encik izzat disini kerana mahu menyelesaikan tugasnya...

"sebenarnya saya mencari air terjun yang cantik dan tidak pernah didatangi manusia.. cantik..indah..dan air terjun itu terletak betul2 diatas tulang belakang negara...mugkin juga betul2 ditengah2 banjaran titiwangsa..ttp saya tidak mengetahui lokasi sebenar..pada tangapan saya mungkin disini..."

panjang lebar peneragan encik izzat kepada tok batin...

"oh..air terjun itu...mmg ada..ttp kami dilarang oleh nenek moyang kami pergi kesana..kerana katanya ada semangat jahat...mmg wujud air terjun itu..ttp tidak war2 kan oleh kami..kerana kami khuatiri semangt jahat itu diganggu dan mungkin boleh memudaratkan kami.."

"nauzubillahhiminzaliq...semua itu dtg dripada Allah..mmg wujud benda2 ghaib ini..ttp tok batin..semnagt2 nenek moyang itu..perlu dibuang daripada minda tok batin...berlinduglah dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang"

"minta maaf...nak..tok batin..baru sedar mengenainya..ttp tok batin sukar untuk mengikis segala perasaan takut itu...sbb baru2 ini..kami mendengar jeritan semangt jahat itu...jeritanya amat kuat sperti satu kemrahan..."

encik izzat merasakan itu semstinya jeritan daripada zurina...kerana di seksa...

"tok batin sebenarnya...itu bukan jeritan daripada semagat jahat ttp..jeritan daripada kawan saya..zurina..yang telah diculik...betlu tok batin...ini adalah misi saya..misi mencari zurina.."

"betulkah??"

"betul tok batin saya yakin..saya begitu yakin dengan apa yang saya katakan...saya mahu tok batin bawa saya kesan menjelang pagi esok...saya akan buktikan kepada tok batin..."

pada keesokan harinya...selepas solat subuh tok batin sudah bersiap sedia..dia mahsin menyembunyikan keislamanya kepada penduduk2 perkampungan itu..dia mengumpul semua org2 nya untuk membawa encik izzat ke air terjun yang kononya dikatakan ada semangat jahat...

"semua anak2 muda di wajibkan untuk mengikut ke air terjun ini..."

ramai yang menolak..ada yang memberontak..ada juga yang hampir bergaduh setelah tok batin memberitahu yang mereka perlu membantu encik izzat untuk pergi ke air terjun itu..kerana mereka tidak berani melawan pantang larang nenek moyang mereka.. dan akhirnya..hanya 3 orang pengikut tok batin yang setia sudi menemani...merka pergi berenam termasuk tok batin, encik izzat dan encik mazlan...

perjalanan mereka ke sana mengambil masa lebih kurang 3 jam berjalan kaki...setelah sampai disana...

subhannallah..itu sahaja yang terlintas di mulut encik izzat...sungguh indah air terjun itu...tiada sesiapa yang pernah sampai malah..airterjun itu terpelihara..kelihatan bebrapa burung yang tidak pernah dilihat berlega2 disekitar air terjun itu....pokok2 liar berjuntai juntai seperti akar2 terbang di puncak airterjun itu..kejernihan air terjun itu sehinggakan ikan2 bekejar-kejar jelas kelihatan...bunga2 liar mekar disepanjang air terjun itu..cantik..batu2 bukit yang berkilat... tiada pencemaran ..malah nyaman..encik mazalan terpesona..

"inlah tempatnya..mmg ini tempatnya lan..sama dalam mimpi aku....dan di sebrang sana....."

encik izzat terdiam....terdiam ...tiada...tiada...sangkar itu tiada....zurina tiada....

"dimana...dimana sangkar itu lan...sepatutnya..sangkar itu ada disitu...lan..dimana..."

encik izzat sudah tidak boleh mengawal perasaan....

"istgfar ijat..istghfar...insyaAlllah..mugkin sudah dialih..."

tok batin terkesima...tokbatin terdiam...pada wajah ketiga2 pemuda itu kelihatan takut ttp..mereka kagum melihat keindahan air terjun yang tidak pernah seorang pum rakyat orag asli yang berani dtg kesitu...akbit kononya ada semangat jahat....

"tok batin...dapat hidu sesuatu....tok batin dapat hidu sesuatu.."

itu yang terluah daripada mulut tok batin.....





Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO