sebarang penerbitan karya immukmin daripada blog http://coretanhambamu-immukmin.blogspot.com tanpa kebenaran adalah salah sama sekali. tindakan akan di ambil kepada sesiapa yang melakukannya.
adakah aku cintanya? prolog

“Ish….ish…ish…. anis redha atas apa yang berlaku terhadap anis…”

Itu sahaja yang terluah di hati anis.. anis tidak mampu melakukan apa2…ramzan telah menghalaunya… dia mengambil langkah untuk beredar dari rumah itu… anis memandu terus ke rumah umi.. setibanya dirumah umi anis terus memeluk uminya.. menangis tanpa henti..menangis dan menangis..

“Umi, anis berdosa terhadap abang..anis telah melukankan hati abang… abang telah mengetahui segala2nya ttg anis…abang telah membaca dairi anis..umi tolong anis”.

“Sabar anis, ini adalah dugaan daripada Allah…ujian menguji keimanan..anis fikirlah yg terbaik untuk anis..”

“Umi..abang Wafi mana? “

Abang Wafi ada dalam biliknya.”

“knp?”

“anis nak ajak abang wafi keluar negera”

“kemana??..”

“umi tak perlu tahu..jika abang ramzan cari anis, katakan anis ke luar negara..dan anis minta dia izinkan dan redha.katakan anis minta maaf sbb tidak meminta kebenarannya sebelum anis pergi..”

“insyallah”

Umi tidak mampu berbuat apa2..hanya mendengar sahaja apa yg anis inginkan…

Pandagan anis tertumpu pada barisan2 awan yg sentiasa bergerak2 mengikut haluan angin..kadang terasa seperti ada perlanggaran antara awan dan kapal terbang…kenkadang kecuk juga perut anis…

Wafi hanya melihat anis sahaja…tiada sepatah pun perkara yg diungkit…dia takut anis bertambah sedih… sampai sahaja di tempat yg mereka tujui, wafi telah bertemu dgn sahabar karibnya..

“assalmmualikum sheikh”

“walaikumsalm..”

Mereka berpeluk sambil menepuk2 sesama sendiri…

“bila nak balik malaysia hadi? Dah lama sangat kau duduk kat sini”

“nntlah satu hari nnt..aku tak boleh tinggal tempat yang suci lagi indah ni..terasa syg..hati ku sudah terikat di sini..syg aku amat kuat….”

“baguslah di bumi yg dirahmati Allah ni kita boleh beribadat dgn penuh khusyuk dan tawaduk.. insyaAllah”

“mengejakan umrah?”

Hadi bertanyakah soalan itu kepada wafi.

“nampaknya itulah tujuannya, menemani adik aku yg sedang berduka.. “

“oh…..begitu”

“biasalah suami isteri…sedangkan lidah lagi tergigit..hahaha”

Mereka bersenda gurau..

Setiap malam anis berqiammulai dihadapan kaabah…setiap hari..rasa rindunya tidak pernah terlerai.kepada suaminya..perasaan syg dan cintanya tidak pernah terlepas dalam dakapan Ilahi…

Sedang di menagisi didalam ibadatnya…dia seperti merasai sesuatu..perasaan rindu kembali terubat…lerit matanya tertunpu pada seorang lelaki yg dia sangat kenal…

Lelaki itu mengambil tempat di hadapanaya..berqiammulai…esaknnya semakin deras…disebalik purdahnya….wajahnya terhalang dek purdah,..dan dia sendiri cuba menyorok supaya kehadirannya tidak terlihar oleh lelaki itu…lelaki itu..tidak lain dan tidak bukan…adalah Zulramzan..suami anis yg disygi…

Tergesa2 anis keluar dari masjid…menangis di pintu masjidlharam….sedang dia menangsi…wafi dan hadi kelaur pada masjid itu terlihat kelibat anis…yg berduka….anis menceritakna apa ygang dilihat..

“anis jangan risau…insyallah….abang hadi akan uruskan ramzan”

“abang hadi tak perlulah bersusah untuk anis..”

“abang hadi akan menjadi kawan ramzan disini..kesian dia seorang dir..sekurang2nya dia ada teman..”

“kalu itu yang terbaik dari Allah…”

Hati berbisik2 dalam menghayatiMu..

Mencari redha Mu ketika kesepian..

Mencari cintamu dijabal rahmah…

Hati ini berbisik mentaatimy….

Sekian lama hati ini membeku..

Dek dunia yg penuh dusta…

Dek dunia yg penuh fitnah..

Hati ini menghayatimu…

Mencari redha dan kemulian disismu..

Mencari sinar cinta yg hakiki dikala kesunyian…

Mencari cinta sejati tak kunjug lupus..

Dunia yg kucari penuh dgn kesakitan..

Namun akhirta tidak pernah menyakitiku..

Aku pasrah dalam puitis2 syair ciptaanku..

Ya rabbi, ya fatah ,ya alim,ya rahman ,ya Allah…

Hati ini mahu kan syurgamu..

Syurga yg penuh keindahan ..

Tidak lekang dari bertasbih..

Tidak lekang dek sujukk..

Penuh keikhlasan…

Namun cinta dunia…

Penuh dgn kesakitan…

Derita yg tidak pernah padam..

Aku merintih…

Agar cinta dunia adalah cinta kemulian mu..

Dan cinta dunia adalah bingkis2 cintaMu..

Dan cinta dunia adlah cinta selamanya kekal diakhirt..

Dan itulah cinta adam dan hawa…

Syair2 inda mengersik hati anis yang ketika itu bersama wafi di atas jabal rahman. Anis tahu kehadiran ramzan disitu…ttp dia cuba menyembunyikan identitnya..dan berharap ramzan tidak menghidu kehadirannya…

Anis ternampak ramzan menagis..ditahan esakannya…rasa ingin dipeluk lelaki itu..rasa ingin mencium pipi nya…rase bersalah ingin memohon keampunan…namun dirinya ditahan…ditahan olrh waf…bukan tujuan untuk menyeksa tetapi untuk memberi pengajaran kepada ramzan…itu yg terbaik….

Setiap yang buruk ada hikmahnya..,menjadi panduan setipa manusia yg bergelar khalifah..cerita adakah aku cintanya? Salah satu canbang mencari kebahagian sebagai pasangan suami isteri..penuh dgn panca roba..tiada cinta sebelum dia ijab qabulkan..tiada cinta seindah cinta ilahi dan tiada cinta seindah bicara ayat2 ilahi…cinta tidah pernah mengenal usia..itulah lumrah…cinta kepada Allah adalah hakiki ttp cinta kepada manusia penuh dgn keperitan….ketaatan kepada Allah adalah penawar segala kedukaan dalam mencintai makhluknya kerana apa? Kerana cinta itu ciptaan Allah..dan hanya Allah sahaja mengetahui cara mengubati penyakit ini.

Sahabat-sahabat semua….cinta itu mudah didapati..sesiapa sahaja yg bias mendapt cinta ttp adakan cinta itu cinta yg kekal…cinta yg kekal adalah cinta yg abadi cinta ilahi…jadilah insane ya Allah cintaai..dan Allah pasti memberi cinta kepada insan2 yg dicintinya…jgn mudah mencari cinta dunia…cari cinta akhirat…perasan cinta adalah lumrah dari Allah..tp kita yg menjadi pengawalnya…jika buruk dari kita..maka murkalah Allah..jika baik dari kita..maka bergembiralah..sesungguhnya..sahabat2 semua pasti dicintai Allah….

Cintailah Allah..dikala kau keseorangan ..Allah pasti menemani..cintailah Allah..tika kau kegembiran.kerana tika kau kesedihan pasti Allah bersama2 mu.. dekatkan dirimu dgn Allah..sentiasa berqiammulai,berzikir.. semoga kita akan dirahmati oleh Allah….

Jika kita mencintai seseorang dan perasaan cinta itu disorok didalam hati andai kita mati..maka mati kita itu dikira syahid..

Waahualam..

p/s: minta maaf sepanjang penulisan ini mungkin ada banyak kesalahan ejaan…


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO
2 Responses
  1. ice Says:

    nak puji lebih2 tak elok sngt,tp sy suke cite nih best2 ;)klu takde salah eja mesti lagi best bace ;) keep up the good work...


  2. immukmin Says:

    ice: memang ramai yg kritik saya menngenai kesalahan ejaan..uhuhuhu..emm..tak mengapa..sy stg berusaha meperbetulkannya...tq..ice...sbb..sudi membaca..sangt hargai...